home | archief | De gechipte festivalbandjes van Rock Werchter
09 mei 2014
Permalink Afdrukken Delen op Facebook Delen op Twitter Mail een vriend
Column van Kristof Clerix, MO* journalist over slimme chipbandjes

De gechipte festivalbandjes van Rock Werchter

Iedere bezoeker van Rock Werchter 2013 kreeg aan de ingang van de festivalwei een polsbandje met RFID-chip. RFID staat voor Radio Frequency Identification: identificatie door middel van radiogolven. Die technologie laat toe vanop afstand informatie van de chip te lezen en op te slaan. Als een festivalorganisator op elk moment weet waar hoeveel bezoekers zich precies bevinden, kan hij zo’n massa-event veel efficiënter managen, van logistiek tot veiligheid. Het kan bijvoorbeeld handig zijn voor logistiek maar ook vanuit veiligheidsoverwegingen, met name voor crowd control.

Rock Werchter ging echter een stap verder. ‘Koppel je Facebookprofiel aan je festivalbandje’, spoorde Live Nation de festivalgangers aan. Wie dat deed, kreeg vijf euro korting op de officiële T-shirts van Rock Werchter, gratis toegang tot een tentoonstelling over muziekfotografie in het Antwerpse Fotomuseum, maakte kans op een maand gratis muziek via Deezer en kon een Peugeot 208 winnen.

30.000 van de 140.000 bezoekers van het zomerfestival koppelden – vrijwillig – hun privégegevens aan het gechipte festivalbandje. In de Privacyverklaring van het festival stond dat organisator Live Nation die privégegevens kon doorspelen aan derden, meer concreet aan elke officiële festivalpartner die inschreef op de RFID‐technologie.

‘Het doet me denken aan de Rattenvanger van Hamelen, die met zijn fluit alle kinderen de stad uitlokte’, reageerde Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Privacycommissie op MO.be. ‘Jongeren krijgen een speeltje aangereikt dat er leuk en flashy uitziet, maar intussen maken ze al hun privégegevens over aan marketeers zonder dat ze er iets voor terugkrijgen.’

Live Nation heeft naar eigen zeggen de Facebook-statusupdates van de festivalgangers niet verzameld, noch bijgehouden of doorgespeeld aan derden. Evenmin bekeek, onderzocht noch registreerde het welke Facebookgebruiker voor welk podium stond. Wel gebruikte het de verwerkte privégegevens voor het toekennen van duizend Deezer-abonnementen en de auto van Peugeot. ‘Verder zijn de data niet gebruikt en zullen ze ook niet gebruikt worden.’

De Jury van de Big Brother Award nomineert Rock Werchter omdat we het verontrustend vinden dat surveillancetechnologie gekoppeld aan de automatische verwerking van privégegevens steeds verder doordringt in alle facetten van het dagelijkse leven, tot en met de festivalwei toe, zonder dat daar een ernstig maatschappelijk debat aan voorafgaat. Daardoor is de kans reëel dat het grote publiek zich niet bewust is van de mogelijke gevolgen. Opmerkelijk was overigens hoe het privacydebat rond Werchter pas echt op gang kwam na een kritische open brief van een Nederlandse bezoeker. Na het festival dus.

En er is nog iets. Live Nation liet na om de verwerking van de persoonsgegevens op Rock Werchter 2013 voorafgaand te melden bij de Privacycommissie. Dat is een inbreuk op de privacywet, waar boetes op staan tot 100.000 euro. Wel had het bedrijf vooraf herhaaldelijk contact genomen met de Privacycommissie om het RFID-systeem van A tot Z te bespreken –van kwade wil was dus geen sprake. Bovendien zal Live Nation dit jaar de verwerking van persoonsgegevens wél aangeven, want het RFID-systeem wordt op Rock Werchter 2014 herhaald.

Aan (E-mail adres)


Van (E-mail adres)


Bericht