home | archief | EVA wint Prijs voor Sociaal-Cultureel Volwassenenwerk
30 september 2011
Permalink Afdrukken Delen op Facebook Delen op Twitter Mail een vriend

EVA wint Prijs voor Sociaal-Cultureel Volwassenenwerk

Dinsdag 27 september is voor het eerst de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Sociaal-Cultureel Volwassenenwerk uitgereikt. Voor de editie 2010-2011 gaat de Cultuurprijs naar EVA - Ethisch Vegetarisch Alternatief.

De uitreiking vond plaats op een sectorevenement van Socius in aanwezigheid van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege. De winnaar ontvangt een bronzen beeldje van Johan Tahon en een bedrag van 12.500 euro.

EVA vzw maakte het vegetarisme bekend bij het grote publiek met de actie ‘Donderdag Veggiedag’. Daarmee realiseerde de organisatie wat onmogelijk leek: het begrip ‘veggie’ een hip imago geven. Duurzame ontwikkeling is de rode draad in de werking van EVA. De sociaal-culturele beweging zet zich sinds 2000 in voor de productie en de consumptie van plantaardig voedsel – als alternatief voor dierlijke voeding – om zo bij te dragen tot een mens-, dier- en milieuvriendelijke samenleving. ??EVA is op tien jaar tijd uitgegroeid tot de referentieorganisatie rond vegetarisme in Vlaanderen en de tweede grootste vegetarische organisatie in Europa, met 4.000 leden en een grote schare vrijwilligers.

Volgens de jury van de Cultuurprijs is 'Donderdag Veggiedag' een "schoolvoorbeeld van de essentiële opdrachten en functies van sociaal-cultureel werk. De actie sensibiliseert, want ze doet mensen stilstaan bij eetgewoonten, gezondheid, de impact van de mens op het milieu en de werking van de voedselindustrie. Ze zet ook aan tot handelen en sociaal engagement." Dankzij de campagne passen consumenten niet alleen hun eigen eetgedrag aan, maar voeden ze ook hun kinderen milieubewuster op. EVA zet ook in op ontmoeten (bijeenkomsten, biobuffet...) en om bijleren (cursussen voor het groot publiek, workshops voor leerkrachten en jongerenbegeleiders).

'Donderdag Veggiedag' gaat niet uit van één type communicatie voor iedereen, maar voert een gediversifieerde strategie naar individuele consumenten, ouders, verenigingen, scholen, overheden en steden. Het succes van de donderdag-zonder-vlees haalde de internationale pers. Het initiatief vindt ook navolging in andere landen. En nog volgens de jury: "EVA is een krachtige en succesvolle beweging, die aantoont hoeveel onvermoede mogelijkheden er zijn op het vlak van sociaal-cultureel werk."

Aan (E-mail adres)


Van (E-mail adres)


Bericht