home | archief | Mijn dochter in een haatcampagne? Niet erg
30 januari 2015
Permalink Afdrukken Delen op Facebook Delen op Twitter Mail een vriend

Mijn dochter in een haatcampagne? Niet erg

We komen ze regelmatig tegen op al onze slimme apparaten, bij elke app of software die we downloaden en we klikken ze steevast weg. De “terms & conditions”. Algemene voorwaarden. Wat ze nu echt betekenen, weet bijna niemand. Waarom niet? Omdat niemand ze leest.

Eigenlijk is het heel simpel. Er bestaat niet zoiets als een ‘gratis’ dienst. Laat ons even Facebook als voorbeeld nemen. Facebook is niets meer en niets minder dan een commercieel bedrijf. Uiteraard, je kan er leuke dingen op doen, met mensen spreken, je belevenissen delen, en dat allemaal ‘gratis’. Niet dus. Je betaalt met je gegevens. En die zijn veel geld waard.

Als je akkoord gaat met de terms & conditions, dat venstertje met veel te veel kleine lettertjes dat je te zien krijgt bij het aanmaken van een profiel, ga je een rechtsgeldig contract aan met Facebook.

Wees eerlijk. Krijg je een papieren contract onder je neus, voor pakweg het huren van een huis, dan ga je alle lettertjes, ook de kleine, gaan lezen om te zien aan welk avontuur je je waagt. Maar een contract met een computerprogramma kan toch niet echt grote gevolgen hebben, denk je?

Think again. Als je ‘akkoord’ klikt, geef je de toestemming dat al je posts, tekst, foto’s, video’s, etc. eigendom worden van Facebook. Niet erg, denk je? Dat mag? 

Facebook mag die foto’s voor alle doeleinden gebruiken die ze zelf wil. Ze vragen zelfs geld voor het gebruik van jouw materiaal. Nog steeds niet erg? Dat mag?

Stel, je hebt een foto gepost van je dochter van drie die op de luchthaven ongeduldig en duidelijk enthousiast haar vader opwacht die terugkomt van zakenreis. Ze zwaait met haar handje naar het vliegtuig dat landt.

Facebook verkoopt die foto aan een luchtvaartmaatschappij. Die foto wordt het campagnebeeld van het jaar, wereldwijd. Je dochter wordt gebruikt in een commerciële campagne.

Niet erg, denk je? Dat mag?

Beeld je in dat Facebook diezelfde foto verkoopt aan een extreemrechtse organisatie die een campagne lanceert om vreemdelingen terug naar hun land van herkomst te sturen. Jouw foto wordt ook hier gebruikt als campagnebeeld. Je dochter zwaait enthousiast de vreemdelingen uit die naar hun land van herkomst teruggestuurd worden. 

Nog steeds niet erg? Dat mag? Of begint er toch ergens iets te wringen?

Je hoeft geen schrik te krijgen. Gebruik gerust Facebook of andere sociale netwerksites, maar weet waar je mee bezig bent en welke gevolgen je keuzes hebben. ‘Gratis’ diensten weten maar al te goed waarom ze hun ‘terms & conditions’ zo onaangenaam mogelijk presenteren. Ze hebben iets te winnen, namelijk jouw data! Je bent veel waard, wees je daarvan bewust. 

Wil je meer weten?

Lees eens de ‘Praktische gids voor het gebruik van sociale netwerksites’ van iMinds en Mediawijs. Weinig lettertjes, toch duidelijk, en nog mooi vormgegeven ook.   --zie bijlage ---

Of wil je jezelf beschermen?  

Dan kan je een Privacycafé organiseren. Wij leren je graag hoe je jezelf digitaal kan beschermen. Roep al je vrienden, je sportvereniging, collega’s of hobbyclub bijeen en leer samen al doende de kneepjes van de digitale zelfverdediging.

Aan (E-mail adres)


Van (E-mail adres)


Bericht