Beste,
Uiteraard heeft een politie-agent nooit het recht om iemand slagen toe te brengen. Hooguit mag een agent dwang gebruiken om een persoon te arresteren, maar slagen is altijd uit den boze!
Het lijkt me belangrijk dat uw vriend klacht neerlegt tegen de agent in kwestie (en eventueel anderen die er bij betrokken waren) voor het toebrengen van slagen en verwondingen. Ook het feit dat de agent racistische uitlatingen deed, kan hij vermelden (dit is een verzwarende omstandigheid). Klacht neerleggen kan je doen bij de politie. In principe is dit mogelijk in hetzelfde politiecommissariaat (maar dit ligt natuurlijk soms gevoelig), maar je kan je klacht ook in eender welk ander politiecommissariaat gaan neerleggen. Als je hier geen vertrouwen in hebt, kan je je ook steeds wenden tot het Comité P. Hun gegevens vind je terug op
www.comitep.beJe zegt dat je vriend voor de rechtbank zal moeten verschijnen. Het is me niet onmiddellijk duidelijk waarvoor (enkel voor de verkeersovertreding of wordt hij beschuldigd van anderen zaken zoals smaad, ...?). In ieder geval: indien men je vriend wil aanklagen voor smaad, geweld, ..., lijkt het me des te belangrijker dat je vriend zelf ook klacht neerlegt.
Als je wil, kan je steeds eens ten rade gaan bij een advocaat. Contactgegevens zijn te vinden op
www.advocaat.beVriendelijke groeten,
De Liga.