Waarom is men van mening dat het kwaad kan en wat zijn de argumenten over de voordelen?
Persoonlijk, zonder voorkennis, denk ik onmiddellijk aan enkele kenmerken van privé versus publiek:
privé:
- werknemerspolicies zijn duidelijker, veeleisender, gebaseerd op persoonlijke verantwoordelijkheid. aanwerving is waarschijnlijk minder bureaucratisch en meer gebaseerd op vaardigheden: beter opgeleide mensen, geëngageerd voor het gekozen werk ipv een een klote-ambetenaarspositie die toch zekerheid biedt (sorry om zoveel vooroordelen te hebben)
- het moet opbrengen, indien niet-rendabel, sluit je de boel

hihi ik vrees voor veel saboterende gedetineerden die dat maar wat graag zien gebeuren!

tenzij ze graag zeggen dat zij uit een gevangenis komen met een goede reputatie...
publiek:
- op kosten van de samenleving, ten dienste van de samenleving en dus niet van enkele aandeelhouders
- penitentaire straffen horen tot de bevoegdheid van justitie & nationale veiligheid is één van de hoofdbevoegdheden van de openbare orde, 'k zie niet in waarom dit verkeerd is?
- log, bureaucratisch, apathisch, statisch en er is altijd wel iemand boven u die de verantwoordelijkheid zal moeten dragen, dus waarom moeite doen?
gedeeltelijk privatiseren? welk gedeelte? dagelijks bestuur, personeelsleden (werving en opleiding?), GRIFFIE???
het enige gedeelte waar ik het wel zou zien zitten, is de aanwerving en opleiding van de penitentiaire beambten, PSD, screening van mensen die dagelijks binnen en buiten kunnen stappen, administratief werk verrichten...waarbij de directie inspraak krijgt (veto, suggesties, klachten melden) ipv een vage instantie op een bureau in brussel en enkele nietszeggende selor-proeven. wat justitie (Justitieel welzijnswerk, herstelbemiddeling etc) en dagelijks beheer van de fondsen en de bescherming van de belangen van de maatschappij, de nationale veiligheid en orde, voel ik me veiliger als dit in handen is van de staat. Misschien onterecht, het is gewoon een gevoel.
Iemand zin om de discussie uit te diepen?