Site Logo

www.mensenrechten.be

Forum Liga voor Mensenrechten

Het is vr sep 10, 2010 10:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: gezocht voor DOCUMENTAIRE "vrij en wat nu?"
BerichtGeplaatst: do sep 10, 2009 12:50 pm 
Hey,

Als psychologe ben ik momenteel bezig met de voorbereiding van een documentaire die de aandacht wil vestigen op de moeilijke keuzes en obstakels die je als gedetineerde tegenkomt vlak na vrijlating.

Het leven van een gedetineerde speelt zich voor lange tijd enkel af binnen de muren van de gevangenis. Wanneer hij vrijkomt, staat hij plots voor veel opdrachten die zich aan hem opdringen. Hij moet een volledig nieuw leven opbouwen en zorgen voor een woonst, werk, financiële zekerheid, een sociaal netwerk, etc. Wat heeft zijn langdurige vasthouding betekend voor de relatie met zijn familie, ev. partner of kinderen en vrienden?

Er wordt vanuit de overheid te weinig aandacht besteed aan begeleiding en opvang van ex-gedetineerden. Er bestaan goede initiatieven, maar deze krijgen vaak niet genoeg financiële mogelijkheden om alle ex-gedetineerden te bereiken. We willen graag via deze documentaire extra aandacht vragen voor deze problematiek. Graag willen we deze moeilijke zoektocht in kaart brengen om zo de kijker meer begrip te laten opbrengen voor de situatie van de ex-gedetineerde.

We zouden graag een gedetineerde volgen tijdens zijn vrijlating en een periode daarna, om zo een duidelijk beeld te krijgen van de levensbepalende keuzes waar hij voor komt te staan vlak na zijn vrijlating.

Onbekend maakt onbemind. Nuances en meer inzicht kunnen mensen gevoeliger maken voor dit thema en zo de reïntegratie van ex-gedetineerden in het gewone leven positief beïnvloeden.

Zijn er bepaalde thema’s in deze materie die volgens u speciaal onze aandacht zouden moeten krijgen? Kunt u mij adviseren via welke weg ik het best in contact kan komen met een gedetineerde die geschikt zou zijn voor deze documentaire en binnen een aantal weken vrijkomt? Kent u iemand die geïnteresseerd zou kunnen zijn om mee te werken? Ik spreek hier steeds over een “hij”, maar vrouwelijke gedetineerden zijn minstens even welkom om mee te werken aan onze documentaire.

Alvast bedankt voor iedere reactie.

Met vriendelijke groeten,

caroline@blazhoffski.be
Lic. Psychologie

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur